Ett lökigare stilleben

49Den loppisfyndade kupan, som tidigare omslöt en klocka, har nu fått ta plats i hemmet ännu en gång i ny skepnad. Den har figurerat här på bloggen ett flertal gånger eftersom jag tycker att det blir så oerhört läckra stilleben med den. Inledningsvis gjorde jag en juldekoration i den, en annan gång satte jag ihop ett litet Gotlandsstilleben med murgröna och ett mindre stenröse med stenar från ön. Senast visade jag upp den med en kronärtskocka innesluten i den och det är just det ätbara temat jag nu spunnit vidare på. Kupan har nu fått äntra köket och är fylld till bredden med vitlök och kantas med både rödlök, schalottenlök och ännu lite mer vitlök. Kanske inte den mest praktiska lösningen att förvara sin vitlök på, men det kan nog vara en av de mest tjusiga i alla fall tycker jag.

Fin fuskvas

blomvasI helgen när jag som hastigast sprang in på ICA Maxi för att köpa kanelbullar till den stora dagen såg jag denna vas stå ensam kvar på en hylla. Jag har för mig att den varit rätt så ombloggad i inredningskretsar under en tid och det råder väl inga tvivel om var inspirationen till den runda vasen hämtats, för en bråkdel av priset. Rosorna har nu, några dagar efter att bilderna ovan knäpptes, slagit ut ännu mer och ser riktigt maffiga ut i den fina runda vasen. Vackra blommor (gärna av snittmodell i tjusig vas), värmeljus i mängder och en stor kopp te – det är mirakelreceptet som får mig att överleva årets mörkaste månader.

Risotto & kanelbullar

risottoI fredags lagade jag risotto för allra första gången. Jag har alltid trott att det är en komplicerad rätt att laga, men jag hade fel. Tvärt om var det förvånansvärt lättlagat och dessutom väldigt roligt. Jag följde detta recept från Buffé men använda färska blåmusslor och räkor istället för frysta, fredagen efter tentavecka måste väl studenten om någon få lyxa till det!

kanelbullePå lördagen fortsatte smaklökarnas lyxande med kanelbullar på självaste kanelbullens dag. Mums!

Svampplockning på Gotland

gotlandFörra helgen spenderades på Gotland. På söndagen var det väldigt fint väder och vi travade ut i skogen för att leta svamp. Vi hittade mängder av både rödgul tumpetsvamp och trattkantareller. När korgen plockats mer eller mindre full åt vi korv med bröd vid öppen eld till lunch innan det var dags att sätta sig på båten och styra kosan tillbaka till huvudstaden.

Det var så oerhört skönt att komma bort under en kort helg. Efter en intensiv start på hösten har en viss avsmak till storstad, lokaltrafik och trängsel börjat växa hos mig. En helgs paus var verkligen vad jag behövde. Stockholm är en underbar stad att bo i, men med jämna mellanrum måste lantistösen rastas i friskluften för att inte krevera.

Kulörer runt knuten

hostDet allra bästa med att bo där vi bor är att naturen ligger alldeles runt knuten. Då det är så jag är uppvuxen är det på något sätt skönt att kunna fortsätta ha skogen och naturen som en angenäm granne. Det börjar nästan bli tradition att kameran följer med på mina höstpromenader i området. Här och här är bilder från promenader när vi precis hade flyttat hit. Förra året publicerade jag också ett inlägg med bilder från omgivningarna i höstskrud, här kan ni se dom.

Fruktskål i stringmodell

frukt

Jag fortsätter leverera ännu ett loppat fynd. Denna gång i form av en härlig fruktskål. Den hittade jag på loppis hemma i Jämtland i somras för trettio kronor om jag inte missminner mig. Jag blev löjligt förtjust i kombinationen av den nätta stringmodellen och den fina guldiga färgen. Den gör sig väldigt bra här hemma och nu när bananflugesäsongen äntligen är över så är det en ren fröjd att ha frukt framme!

Nygammal fåtölj till vardagsrummet

fatoljI helgen besökte vi ett av mina favoritställen, Erikshjälpen i Vårby. Vi gjorde en del fynd, bland annat denna fåtölj. Vardagsrummet har känts lite tomt och vi har inte riktigt kunnat sätta fingret på vad som saknats till för en tid sedan då vi insåg att det skulle passa fint med en extra sittplats i ett av hörnen. Mysfaktorn sköt verkligen i höjden i och med att den nya fåtöljen kom innanför tröskeln. Den var dessutom i väldigt fint skick, jag fick gå loss med dammsugaren i jakt på katthår men efteråt blev den superfin och kommer få agera oas många mörka höstdagar framöver.

Bila i bergen på Kreta

En av dagarna som vi hade tillgång till hyrbil begav vi oss upp till bergen. Adde körde bilen och jag satt i passagerarsätet med en stor karta och försökte axla rollen ”Stina Turner” på bästa sätt, en inte alltför lätt uppgift då vägskyltarna i Grekland tenderade vara placerade efter korsningar och avfarter, jag är ju van att dom står innan. Vi hittade i alla fall upp i bergen till sist och åkte längs små serpentinvägar på vägar som kantades av getter istället för vägräcken…

bergenUtsikten var verkligen helt magisk när vi kom allt högre upp bland bergen. Vid ett tillfälle började jag dock spontant gråta av svindel när vi kom åkande in i en kurva på en smal väg som inte skulle rymma någon mötande bil, vägräcken saknades och vi var ofantligt högt upp på en avsats. Men upprördheten lade sig ganska fort när vi kom till det första stoppet som var Palaiochora där vi åt lunch. Den andra destinationen vi besökte var Sougia, en mysig och lugn ort med en härlig strand. Där åt vi en glass och pratade om hur nöjda vi var över beslutet att hyra en bil. Vi fick se så oerhört vackra omgivningar och trots att turistorten vi bodde i, Platanias, hade ett bra utbud och hotellet vi bodde på var bästa tänkbara någonsin så var det väldigt roligt att se en mer genuin sida av ön. Jag rekommenderar varmt en dag eller två med bil om ni väljer att turista på Kreta!

Kronärtskocka i kupa

kronkupaNär hösten närmar sig blir jag alltid lite extra pysslig av mig. Att sätta ihop små stilleben tycker jag alltid om och de höjer verkligen mysfaktorn. Häromdagen fick en kronärtskocka ta plats i glaskupan och jag tyckte det blev hur fint som helst. Lite udda och lite murrigt. Ananasen har ju under en lång tid synts på var och varannan inredningsblogg, kanske kan kronärtskockan bli en god runner up nu när ananashypen börjat lägga sig?

Gramvousa & Balos

En av dagarna på Kreta valde vi att följa med på en utflykt till halvön Gramvousa som ligger allra längst nordväst på ön. Vi åkte med buss till Kissamos där vi sedan tog en båt av modell superstor till halvön Imeri Gramvousa där vi steg av och stegade upp mot en venetiansk borg som låg uppe på berget. Den klättrande vandringen i trettiofemgradig värme slog alla friskispass jag någonsin gått på med hästlängder. Väl uppe på toppen var det dock värt det för utsikten var helt underbar.

balosDe tre sista bilderna kommer från utflyktens andra destination, Balos, eller den blå lagunen som den också kallas. Här njöt vi i fulla drag efter kraftansträngningen dryga timmen före. Vattnet var turkost och vackert och den grunda viken bidrog till att vattnet var väldigt varmt.

Vi hade en väldigt fin dag. Vid slutet av den var vi dock oerhört mätta på andra turister då vi var långt ifrån ensamma på utflykten. Utflyktsmålens skönhet förtogs således lite av alla andra människor som precis som jag ville fota bilder på de vackra vyerna.
Redan dagarna efter skulle vi dock få uppleva rena motsatsen ensamma i en hyrbil uppe i bergen, på små serpentinvägar utan skyddsräcken som slingrade sig fram genom den ena pittoreska byn efter den andra, men mer om det i nästa inlägg!